Despre jurizarea jocurilor

Eu nu vreau sa dau cu parul. Dar e aiurea… Eu caut documentatie (carti, tutoriale, articole) si ma chinui doua saptamani ca sa fac un sistem de collision(de exemplu). Si incet, incet muncesc la engine-ul meu saptamani, il dezvolt, il optimizez… cand as putea pur si simplu sa iau un engine mai obscur (de care n-a auzit nimeni), cu multe chestii gata-dezvoltate de pe net si in doua saptamani am jocul meu… Si nimeni n-ar sti… Aiurea…



Propun sa se faca un fel de analiza a sursei (daca nu de juriu, macar de ceilalti participanti). Ceva de genu: “Ce faci aici?..” sau: “Arata-mi cum/unde ai facut aia…”. Si se presupune ca o persoana care a scris codul ala stie sa raspunda “din prima” si fara balba. Codul, dupa prezentare va fi sters pentru a nu fi copiat de cineva…



Pentru asemenea cazuri, sunteti rugati sa aduceti la Galaciuc demo-ul, engine-ul, soft-ul de pe web despre care credeti ca a fost copiat de catre concurent si sa il prezentati comisiei dupa prezentare pentru a face comparatie.




Nu stiu ce sa zic… N-ar fi normal ca juriul sa se ocupe cu partea asta? Nu juriul ar trebui sa stie ce engine-uri is “in voga”… sau sa-si dea seama cat/ce a facut particpantul? In plus, am impresia ca juriul ia decizii pe urmatorul criteriu: “Imi place?” , in loc sa constientizeze ce a facut fiecare si sa aprecieze atat produsul brut, cat si munca depusa de particpant.



Vivi, eu atunci ar trebui sa d/l de pe net sute de engine-uri (open-source) si sa stiu cum arata/ce face fiecare… In plus nu trebuie sa sti mult prea multe pentru a “machia” asa ceva… In loc sa fie viata in stanga, o muti in dreapta… etc
cavendish

Propun sa se faca un fel de analiza a sursei (daca nu de juriu, macar de ceilalti participanti). Ceva de genu: "Ce faci aici?..." sau: "Arata-mi cum/unde ai facut aia...".


In timpul prezentarii pot pune intrebari atat juriul, cat si participantii.

cavendish

Nu stiu ce sa zic... N-ar fi normal ca juriul sa se ocupe cu partea asta? Nu juriul ar trebui sa stie ce engine-uri is "in voga"... sau sa-si dea seama cat/ce a facut particpantul? In plus, am impresia ca juriul ia decizii pe urmatorul criteriu: "Imi place?" , in loc sa constientizeze ce a facut fiecare si sa aprecieze atat produsul brut, cat si munca depusa de particpant.

Vivi, eu atunci ar trebui sa d/l de pe net sute de engine-uri (open-source) si sa stiu cum arata/ce face fiecare... In plus nu trebuie sa sti mult prea multe pentru a "machia" asa ceva... In loc sa fie viata in stanga, o muti in dreapta.... etc


Adica... sa stea juriul sa downloadeze de pe net sute de engine-uri open source obscure si sa stie cum arate/ce face fiecare, nu? :smile: La fel sa faca si cu toate proiectele care au aceeasi tema ca si unele din soft-urile prezentate succint la inscriere. :smile:

Fac o analogie cu web-ul: nici un membru al juriului nu poate stii toate site-urile de pe net. De aceea, cand cineva copiaza un design si tu, ca participant, te-ai prins de treaba asta, spui. Ba, ai copiat de acolo. La web e mult mai simplu sa se verifice, la galaciuc e dialup si comisia poate verifica. Dar un engine 3D e mai greu de downloadat de pe dialup.

Eu ma refeream la cazul in care ai identificat concret (ca mai sus) engine-ul cu care ti se pare tie ca seamna.
In rest, solutia cu intrebarile adresate participantului si analiza codului adus de acesta s-a practicat la toate editiile.
Vivi

In rest, solutia cu intrebarile adresate participantului si analiza codului adus de acesta s-a practicat la toate editiile.


Nu. Anul trecut am asistat cam la 70% din prezentarile la jocuri si nu am vazut deloc cod. Prezentand, am venit frumos de acasa cu codu dupa mine, era copiat pe calc, dar nimeni nu a vrut nimic. Am sters codu cand am terminat de prezentat. Nici o intrebare nu s-a legat de cod (programare, librarie grafica, ...), toate intrebarile au fost legate de vizual (ca de ce-i rosie aia, de ce da ala stramb din picior, etc).
Totusi, trebuie sa stii ce-i in spatele a ceea ce vezi (optimizari, tehnici...) (foarte important la jocuri... Jocurile au cele mai mari cerinte de sistem). Se pare ca nu era destul de interesant codu.
cavendish

Totusi, trebuie sa stii ce-i in spatele a ceea ce vezi (optimizari, tehnici...) (foarte important la jocuri... Jocurile au cele mai mari cerinte de sistem). Se pare ca nu era destul de interesant codu.


Probabil prezentarea ta a fost atat de elocventa, incat nu a mai lasat loc de intrebari pe partea asta. :smile: :smile: :smile:

(pozitia mea in acest topic este neoficiala, nu pot decat sa imi dau cu parerea ca si voi)
Vivi

Probabil prezentarea ta a fost atat de elocventa, incat nu a mai lasat loc de intrebari pe partea asta.


Asta stiam deja :smile: :smile: .

Problema mea ii urmatoarea: la web, in juriu exista persoane care intra mult pe net, vad multe situri, au facut/fac siteuri si poate fac chiar bani din "a face siteuri". Ja jocuri, nu stiu daca toti membrii juriului s-au jucat ceva vreodata, nu stiu daca unul a facut vreodata vreun joc si cred ca nimeni nu a facut bani din "a face jocuri".

Vreau doar egalitate, ca de nu, jur ca ma pun si fac situri de acum inainte!!!

cavendish…sunt de acord cu tine insa am cateva obiectii:

1. nu cred ca juriul nu a atins vreodata un joc , orice persoana (indiferent de sex , religie , rasa ,etc… :laughing: ) s-a jucat cel putin de n ori intr-o viata (daca nu in mai multe)

2. nu cred ca atunci cand o persoana din juriu se uita la un joc , ramane mai putin impresionat decat atunci cand se uita la un proiect de alt gen. Deoarece cum ai spus si tu , juriul nu se pricepe foarte mult la jocuri , probabil nu cunoaste metodele prin care a fost realizat acel joc , ceea ce eu il consider un avantaj pentru cel care a creat jocul. Daca un membru al juriului recunoaste metoda prin care a fost creat un soft utilitar el probabil nu ramane la fel de impresionat ca atunci cand vede un joc care nu stie cum a fost conceput…

cavendish

Ja jocuri, nu stiu daca toti membrii juriului s-au jucat ceva vreodata, nu stiu daca unul a facut vreodata vreun joc si cred ca nimeni nu a facut bani din "a face jocuri".


Crezi ca daca nu s-au jucat quake niciodata, nu vor stii sa aprecieze criterii precum Utilizabilitate, Facilitati, Complexitate, Originalitate, etc?

Eu sunt convins ca nici un membru al juriului nu a realizat sau folosit niciodata un program utilitar care sa monitorizeze o sala de internet (am ales complet aleator un soft din inscrieri).
Crezi ca si acel proiect va fi dezavantajat ca si jocul tau? Think...
Eu sunt convins ca nici un membru al juriului nu a realizat sau folosit niciodata un program utilitar care sa monitorizeze o sala de internet

=> juriul nu e capabil sa evalueze softul respectiv.
Se presupune ca juriul stie cel putin la fel de multe ca orice participant (asa mi se pare normal, poate aici gresesc). Din momentul in care se vad cu o luna/o sapt inainte de tabara proiectele ce vor participa, juriul are timp sa se documenteze in domeniul respectiv, tocmai pentru a fi capabil de a intelege proiectul respectiv si de a-l putea evalua corespunzator. Documentatia asta nu e asa de criminala, fiindca daca faci soft (sa zicem utilitar) nu-ti ia mai mult de o ora sa cauti pe net si sa vezi ce "inseamna" a face sau ce presupune "un program utilitar care sa monitorizeze o sala de internet". Planul unui astfel de program este usor de inteles din momentul in care il ai ... si nu este asa greu sa cauti un pic.

Facand asta, juriul nu numai nu va fi pus in situatia stanjenitoare (nu vreau sa fiu rau) de a nu intelege ce prezinta participantul, dar prin acest gest va respecta participantul respectiv, facandu-l sa se simta inteles...

Stiu, e o viziune cam idilica, poate gresesc cand vad juriul asa... Si ma refer la juriu ca la un grup de persoane... Astfel, ajunge ca o persoana din juriu sa se documenteze referitor la tipul de soft pentru a se considera ca juriul cunoaste respectivul domeniu. Dar daca este o singura persoana care cunoaste un anumit tip de soft ce se prezinta, atunci restul ar trebui sa-i accepte sfaturile si (in general) sa fie de acord cu el.
bloodpath

1. nu cred ca juriul nu a atins vreodata un joc , orice persoana (indiferent de sex , religie , rasa ,etc... :laughing: ) s-a jucat cel putin de n ori intr-o viata (daca nu in mai multe)


Poate te referi la jocuri ca sotron, saritura cu coarda, etc... :smile:

bloodpath

2. Deoarece cum ai spus si tu , juriul nu se pricepe foarte mult la jocuri , probabil nu cunoaste metodele prin care a fost realizat acel joc , ceea ce eu il consider un avantaj pentru cel care a creat jocul.


Este un avantaj daca nu ai facut tu codul din spatele imaginii. Altfel, este un dezavantaj.

bloodpath

Daca un membru al juriului recunoaste metoda prin care a fost creat un soft utilitar el probabil nu ramane la fel de impresionat ca atunci cand vede un joc care nu stie cum a fost conceput...


Aici ai partial dreptate fiindca din nou apare problema ca jocurile sunt in aceeasi sectiune cu softurile utilitare. Ii ca si cum compari un mar c-o portocala.
cavendish

Se presupune ca juriul stie cel putin la fel de multe ca orice participant (asa mi se pare normal, poate aici gresesc).


Eu cred ca gresesti fundamental.
Sunt curios ce parere au si alti participanti la acest forum si apoi voi argumenta si parerea mea.
cavendish
bloodpath

1. nu cred ca juriul nu a atins vreodata un joc , orice persoana (indiferent de sex , religie , rasa ,etc... :laughing: ) s-a jucat cel putin de n ori intr-o viata (daca nu in mai multe)


Poate te referi la jocuri ca sotron, saritura cu coarda, etc... :smile:
Sunt curios cum ai tras tu aceasta concluzie.
Cunosti personal toti membrii juriului?

In locul vostru nu m-as grabi sa trag concluzii destul de grave si de fond (pentru ca la urma urmei atacati competenta juriului) bazate pe subiectivism si superficialitate.

Membrii din juriu sunt simpli utilizatori , ei nu trebuie sa cunoasca … ei trebuie sa vada si sa aprecieze! Bineinteles , de multe ori ei trebuie sa-si foloseasca cunostintele in domeniu pentru a face unele departajari , etc…aici intervine problema!

Intentia mea nu a fost sa critic/sa atac pe nimeni (de cat eventual pe cel care un joc asemanator cu un anumit engine :smile:). Pur si simplu am vrut sa se imbunatateasca concursul, acolo un este loc de imbunatatiri, atat ca experienta pentru participanti, cat si ca organizare.

:unamused: Spune-mi un domeniu in care nu se fura si am sa te cred pe cuvant…

Nu ai ce sa faci…unii se nasc pentru a muncii , unii pentru a imprumuta ceea ce au muncit altii… :cry:

cavendish

Intentia mea nu a fost sa critic/sa atac pe nimeni.


Cred ca mi-ai inteles gresit reactia. Eu nu m-am luat de tine ca ai fost ironic.

Dar marea partea a acestor discutii au plecat de la ideea voastra ca membrii juriului habar nu au ce sunt acelea jocuri si ca nu s-au jucat niciodata.
Si, daca nu ii cunoasteti personal, eram curios cum ati ajuns la aceasta concluzie.

cea mai mare greseala este de a baga jocurile cu softul educational cu utilitare cu tot restul in aceeasi oala…

as mai avea multe de zis dar ma abtin pana se pun profilele membrilor juriului

Vivi , ce-ar fi macar sa incerci citirea mesajelor postate de mine de doua ori!

Am spus eu ceva de juriu prin care se intelege ceea ce ai afirmat tu!? Eu chiar am precizat ca nu cred ca un membru din juriu nu a jucat cel putin o data un joc…din asta oare ce se intelege!?

Vivi

Si, daca nu ii cunoasteti personal, eram curios cum ati ajuns la aceasta concluzie.


Cred ca este foarte normal ca nu cunosc personal membrii juriului, nu asta presupune un concurs cu juriu? Sau e normal ca un participant sa cunoasca toti membrii juriului? Unde ar ramane impartialitatea juriului? Si, daca as stii toti membrii juriului, dupa cum spune regulamentul, toti ar trebui sa se abtina la jurizare in ceea ce ma priveste....

In plus, ma refer la juriu ca la un grup de oameni si parerile mele despre acel grup de oameni sunt strict bazate pe impresia pe care acest grup de oameni mi-a lasat-o anul trecut pe parcursul unei zile. (de aici subiectivismul meu) Probabil ca juriul de anul asta difera fata de juriul de anul trecut, iar afirmatiile mele se refera la juriul de anul trecut, care (atentie: subiectivism) m-a dezamagit... Ma asteptam la mai mult profesionalism de la un concurs de nivel national.

Vivi

Dar marea partea a acestor discutii au plecat de la ideea voastra ca membrii juriului habar nu au ce sunt acelea jocuri si ca nu s-au jucat niciodata.


Aici te referi la parerea mea complet subiectiva... Sa presupunem ca membrii juriului stiu ce presupune un joc si ca s-au jucat... Oricum, nu e de ajuns. Eu vreau sa fiu evaluat de niste profesionisti, de oameni care traiesc din a face jocuri Si cred ca la fel simte orice participant de la orice categorie.... Daca nu, va rog sa ma corectati

Inteleg, in Romania exista putine persoane care traiesc din a face jocuri, atunci ma multumesc sa fiu evaluat de persoane care au facut un joc.

Deja m-am saturat de toate prostiile cu “engine-ul propriu” la respectivele jocuri, respectivii autori de jocuri… Cea mai mare tampenie pe care am putut-o auzi pe acest forum a fost cea cu engine-ul fara inspiratie de nicaieri, etc… Daca ai ajunge tu sa faci un engine de la A la Z ar trebui sa fi presedintele Microsoft(scuzati-mi exprimarea, dar sunt nervos), sau un geniu uitat de restul lumii… Poate ca sunt mult prea nervos, dar din propriii experiente iti spun asta… EU de unul singur m-am chinuit ani de zile(mai mult de 5), sa fac un joc, sa-l duc pana la capat, sa ajunga sa fie jucat si de alti copiii(in afara de mine), sa fie placut si sa ruleze destul de bine pe calculatoare care sa poata sa si le permita oricine… Va dati seama ca pe cont propriu era o tampenie sa incep sa-mi fac un engine propriu… Poate ca ajungeam un cretin fata de ceilalti care lucrau in acelais domeniu cu mine… Aici la Bistrita exista destuli care stiu foarte bine Open Gl, stiu sa manevreze foarte usor multe limbaje de programare, dar si daca s-ar aduna toti la un loc nu ar reusi sa creeze mai ales un engine 3D care este foarte complex… Daca ar fi vorba de un engine 2D, nu ar fi probleme pt ca te poti folosii de o fereastra normala de windows, sa schimbi rezolutia desktopului automat si sa-ti bati joc de Canvas-ul ferestrei. Dar aici e vorba de un engine 3D, adik de lucru restrans cu placa video… Ca sa vorbim cat mai explicit ar fi vorba de un limbaj 100% Assembler fara a fi scris intr-un mediu de dezvoltare ca C-ul si Delphi-ul…





Daca sustii in continuare ca ai facut tu engine-ul iti dau o tema de casa ca sa-mi explici ceva. Desi lucrez cu Open Gl-ul exista unele chestii pe care eu le folosesc in joc si habar nu am cum sunt facute pentru ca nu exista sursa pt asa ceva…



Ex: explica tu cum a fost conceputa Ceata…

add2003

Deja m-am saturat de toate prostiile cu "engine-ul propriu" la respectivele jocuri, respectivii autori de jocuri... Cea mai mare tampenie pe care am putut-o auzi pe acest forum a fost cea cu engine-ul fara inspiratie de nicaieri, etc...


Presupun ca te referi la afirmatiile mele... Daca da, alege-ti mai inspirat cuvintele, nu cred ca esti tu in stare sa ma judeci pe mine si sa decizi daca sunt tampit sau prost.
Si problema mea era sa nu iei un engine de pe net, sa-l configurezi in o saptamana si sa zici ca este jocul tau. Cat despre inspiratie, sustin in continuare ca nu-i NORMAL sa furi(furt, la care te referi atat de frumos prin cuv. "inspiratie"). Cat despre imposibilitatea realizarii unui engine, exista TUTORIALE, CARTI si DEMOuri.

add2003

Daca ai ajunge tu sa faci un engine de la A la Z ar trebui sa fi presedintele Microsoft(scuzati-mi exprimarea, dar sunt nervos), sau un geniu uitat de restul lumii...


Din cate stiu eu, Bill Gates s-a lasat de programare dupa primele cateva miliarde de dolari. un geniu uitat de restul lumii nu este NIMENI. Si daca crezi ca toti cei care-si fac propriul engine sunt genii, multmesc! Si in plus, un engine nu trebuie neaparat sa fie facut de la A la Z, un engine trebuie sa reflecte exact ce ai vrut de la el.

add2003

Poate ca sunt mult prea nervos, dar din propriii experiente iti spun asta... EU de unul singur m-am chinuit ani de zile(mai mult de 5), sa fac un joc, sa-l duc pana la capat, sa ajunga sa fie jucat si de alti copiii(in afara de mine), sa fie placut si sa ruleze destul de bine pe calculatoare care sa poata sa si le permita oricine...


Ti-ai ales gresit domeniul! Iti sugerez o reprofilare! Nu te plange ca esti de unul singur(la fel is si eu), presupun ca te ocupi cu partea de programare... Uita-te atent la creditele jocurilor pe care le joci si o sa observi ca majoritatea au 5-10 programatori si zeci de: artisti, testeri, muzicieni, oameni ce se ocupa cu marketingul, etc...

add2003

Va dati seama ca pe cont propriu era o tampenie sa incep sa-mi fac un engine propriu... Poate ca ajungeam un cretin fata de ceilalti care lucrau in acelais domeniu cu mine... Aici la Bistrita exista destuli care stiu foarte bine Open Gl


NU cred. (btw: nici eu nu stiu foarte bine OpenGL).

add2003

stiu sa manevreze foarte usor multe limbaje de programare, dar si daca s-ar aduna toti la un loc nu ar reusi sa creeze mai ales un engine 3D care este foarte complex...


SI?

add2003

Daca ar fi vorba de un engine 2D, nu ar fi probleme pt ca te poti folosii de o fereastra normala de windows, sa schimbi rezolutia desktopului automat si sa-ti bati joc de Canvas-ul ferestrei. Dar aici e vorba de un engine 3D, adik de lucru restrans cu placa video... Ca sa vorbim cat mai explicit ar fi vorba de un limbaj 100% Assembler fara a fi scris intr-un mediu de dezvoltare ca C-ul si Delphi-ul...


M-ai pierdut. Cine ti-a spus tie ca la un engine 3D nu poti folosi o fereastra normala de windows? Aah, depinde ce intelegi prin "normala"... Engine-urile de pe piata sunt scrise in C++ si/sau asm si in nici un caz 100% asm. Foarte rar in Delphi. Ah, si de ce sa-ti "bati joc de canvasul ferestrei"?

add2003

Daca sustii in continuare ca ai facut tu engine-ul iti dau o tema de casa ca sa-mi explici ceva. Desi lucrez cu Open Gl-ul exista unele chestii pe care eu le folosesc in joc si habar nu am cum sunt facute pentru ca nu exista sursa pt asa ceva...


Iti sugerez meditatiile, sunt un prof rau. Poti foarte bine sa lucrezi cu OGLu si sa nu stii cum face ceea ce face... Poate(SIGUR) faci confuzie intre engine si librarie grafica. OpenGL este o librarie grafica. Un engine(3D) este construit pe o librarie grafica. Si da, mi-am facut engine-ul. Daca mi-am facut engine-ul nu inseamna ca am rescris OpenGL. Tu asta crezi?

add2003

Ex: explica tu cum a fost conceputa Ceata....


Ceata a fost conceputa din nevoia game-developerilor de a simula mai bine realitatea.